Amazon Contextual Product Ads

Amazon MP3 Clips

Thursday, 19 May 2011

Semua jenis kucing yang ada berasal dari nenek moyang yang sama?

Apakah kucing itu mengeow atau mengaum, mereka tetap dari keturunan dari spesies Felis silvestris , yang dapat dikategorikan sebagai kucing liar Afrika, kucing liar Eropah dan kucing liar Steppe.
Jenis yang paling kecil adalah kucing berbulu bintik-bintik yang ditemukan di Sri Lanka.

Ukurannya setengah ukuran kucing kampung. Sedangkan kucing yang terbesar adalah seekor harimau. Harimau jantan Siberia atau harimau Amur mempunyai panjang badan keseluruhan lebih dari 3m (10 ft) dan berat badan hingga 300kg (660 lb).

Singa adalah raja segala pada kucing. Berbeza dari jenis kucing lainnya, tidak hanya dalam penampilannya saja, tetapi juga dari sifat hidupnya yang berkelompok. Seekor singa jantan berat badannya mencapai 225kg (500 lb) dan panjang badannya dapat mencapai hingga 3m (10 ft).
Kucing yang terpantas iaitu Cheetah, juga merupakan binatang daratan yang paling pantas larinya. Dapat mencapai kelajuan 95 km/jam (60 mph) dalam waktu singkat. Tidak seperti kucing lainnya, dia tidak mengaum melainkan bersuara nyaring dan berdengkur seperti kucing rumah.


Meow!Kucing kampung mendengkur setiap 26 kali per detik, sama dengan frekuensi mesin disel dalam keadaan idle. Kucing kampung dapat mendengar frekuenssi suarae hingga 65 kHz, sedangkan manusia hingga 20 kHz. Kemampuan pancaindera baunya @ ciumannya 14 kali lebih kuat daripada penciuman manusia.

Pada mata kucing ada lapisan pemantul cahaya yang dinamakan tapetum lucidum, yang menyebabkan mata kucing berpendar di malam hari. Lapisan pemantul ini dapat menyerap cahaya 6 kali lebih kuat daripada mata manusia, yang memungkinkan kucing untuk dapat melihat di dalam kegelapan.

Ada lebih dari 3.000 jenis kucing kampung, tetapi hanya 8% diantaranya yang mempunyai salasilah. Dan tidak seperti kucing biasanya, jenis ini ditemukan diseluruh dunia dengan jenis yang berbeza. Di Amerika Syarikat sendiri, jumlah kucing lebih banyak daripada jumlah anjing, dan masyarakat lebih banyak berbelanja makanan kucing daripada makanan bayi.

Kucing kampung - atau jenis kucing apapun juga - tidak mempunyai 9 nyawa cadangan. Mereka juga tidak selalu mendarat dengan ujung kakiknya. Dikatakan bahwa seekor kucing yang jatuh dari tingkat 20 mempunyai kemungkinan selamat lebih besar dibanding dengan yang jatuh dari tingkat 7, cuz seekor kucing memerlukan ketinggian sekurang2nya 7 lantai untuk dapat mengatur tubuhnya agar dapat mendarat dengan kakinya.

Kucing melangkah dengan kedua kaki kirinya, sedangkan pada saat berlari menggunakan kedua kaki kanannya. Satu-satunya binatang yang melakukan hal ini adalah Zirafah dan Unta.

Kucing kampung adalah kucing yang paling banyak, tetapi ada juga jenis kucing yang sangat  terancam disebabkan kepunahan di muka bumi. Hanya terdapat sekitar 250 ekor kucing mirip musang di Malabar, Asia yang masih berjuang meneruskan hidup dari kepunahan. Kucing Iriomote, ditemukan di kepulauan Jepang Iriomotejima, dengan jumlah lebih kurang dari 100 ekor.

Walaupun kucing2 ini mengeow or mengaum...mereka still lagi binatang pemburu...

No comments:

Post a Comment